Bij het “Jazz&Soul-project” gaat het niet om geweldige prestaties, maar je maakt kennis met je muzikaliteit en hoe jou muzikaliteit werkt. Je ontdekt waarschijnlijk dat het nuttig is om de leiding over jou zingen aan iets anders dan je brein over te dragen.
Je intuïtie. Muzikaliteit en intuïtie gaan behoorlijk samen, want allebei vertrouwen er zonder twijfel op, dat jou keus de juiste was en dat er eigenlijk niets heel ergs kan gebeuren.
Op je intuïtie/muzikaliteit vertrouwen heeft met lef te maken, het is een sprong in onbekende wateren. Hoe vaker je het doet, hoe leuker je het vind.
Waarom Jazz voor mij spiritueel is:
Ik zocht de creativiteit in het zingen, dat aspect van zingen, waar je je “ei” kwijt kunt. Zeker is het ook heerlijk om uit volle borst “Rolling in the Deep” te zingen, en dat mag je bij mij ook zeker doen, maar wat, als je dat al kunt? Of geen uitdaging vind?
In de loop der jaren ben ik erachter gekomen, dat er een manier is om al zingende contact te maken met mijn binnenste, met mezelf, met mijn ziel, i.p.v. zingen als afleiding van mijn binnenste te gebruiken. Dit positiefe contact met mezelf gebeurd juist dan als ik me losmaak van de originele versie van het lied. Of als ik mijn eigen lied schrijf of zingend improviseer.
Er zijn veel liedjes die mij al mijn hele leven lang begeleiden en die een grote betekenis voor me hebben. Deze liedjes wil ik graag zingen, maar dan met mijn eigen interpretatie. Het zijn jazz-standards, popliedjes, traditionele Duitse liedjes, Duitse chansons. Als ik deze liedjes zing kan ik mijn “ei” kwijt. Ik kan mij erin uitleven, kan uitrazen, kan er verdrongen pijn door omhoog halen, en tegelijk voel ik mijn eigen kracht. Als ik zing voel ik hoe waardevol al deze gevoelens voor me zijn. Ik kan pijn en angst accepteren en voel dat ik er niet alleen mee ben, maar dat dit bij mens zijn hoort. En dan komt de vrede in mij terug.
Hoe meer gevoel in mij “raast”, hoe intenser en mooier ik kan zingen. Het is voor mij heerlijk om te doen en voor anderen fijn om erna te luisteren. Maar Jazz is niet altijd dramatisch, vaak juist het tegenovergestelde. Improviseren is voor mij ook de humor in de muziek zoeken, het lachen, de lol, de levenslust. Ook dat heeft mijn ziel nodig.
Deze manier van zingen noem ik Voluit Zingen en wil ik graag met anderen delen. Omdat het zo een fijne uitlaatklep kan zijn. Soms lekker het drama ingaan, soms de lol, de lichtheid opzoeken.
Voluit Zingen is een mix van stemontwikkeling en ontwikkeling van je muzikaliteit. Tijdens de lessen proberen we het onderbuikgevoel op te sporen. In je onderbuik zit je authenticiteit, het is de zetel van je zogenaamde binnenste. Veel mensen hebben dat gebied in zich afgezet, onbewust op slot gezet. Met Voluit Zingen maken we weer contact met dat gebied, met als gevolg dat je stem meer klankruimte krijgt en dat je muzikale intuïtie meer ruimte krijgt.
Meedoen met het “Jazz&Soul-project”? Iedere tweede dinsdag van de maand van 20-22u. Kosten 15 euro. Van tevoren opgeven is noodzakelijk. Mail aan zangwerkplaats[at]outlook.de
Wat zingen met mij doet oftewel Muzikament Zingen
Muziek is voor de meeste mensen harmonie. Klanken die volgens iemands persoonlijke smaak mooi bij elkaar passen. Wanneer je dus je eigen muzikaliteit gaat ontwikkelen, word je er steeds meer bewust van, welke klanken goed met elkaar harmoniseren, maar ook welke klanken jou harmoniseren. Iedereen heeft een voorkeur voor bepaalde muziek. Dat is de muziek die hem/haar harmoniseert en weer in balans brengt. De harmoniserende, evenwicht herstellende kracht van muziek wordt groter, als de muziek niet alleen via je oren naar binnen komt, maar in jou klinkt.
Je kunt je eigen stem in jou laten klinken/resoneren, maar ook je medezangers kunnen in jou resoneren. Meerstemmige koorzang kan daardoor erg harmoniserend werken voor je hele systeem. Je kunt voelen hoe de stemmen van anderen jou lijf laten resoneren/ in trilling brengen op plekken, waar de frequenties van je eigen stem niet komen.
Zingen is een fantastische manier om je binnenste een massage te geven. Bij Voluit Zingen gaat het er altijd om om vanuit je onderbuik te zingen en allemaal klankruimtes door ontspanning te openen. Je krijgt dan behoorlijk wat volume, maar ook een warme aangename klank.
Dus Zingen is een muzikament !
Wat is belangrijker bij Voluit Zingen: Dat het mooi klinkt, of dat je lijf ontspant?
Een lied dat ontspannen gezongen is is meestal ook “ontspannen”/aangenaam om aan te horen. Mensen schieten vaak in de stress omdat ze teveel hun best doen om zó mooi te zingen als één of andere beroemdheid. En dan zit er spanning in je lijf, die onaangenaam is om te horen. Want iedereen heeft zijn eigen stem en daardoor klinkt iedereen een beetje anders.
Wel kun je de intentie van een lied van één of andere beroemdheid overnemen. Het voelt dan alsof je het lied helemaal begrijpt. Je maakt je het lied eigen, door het met dezelfde intentie, maar wel met je éigen stemgeluid te zingen. En dan voelt iedereen dat jíj er nu staat te zingen en dat je niet probeert een kopie te zijn .
Mooi zingen begint er dus mee, dat je accepteert wat de klank van je eigen stem is. Het is best wel moeilijk om zonder negatief oordeel naar jezelf te luisteren, maar dat is de eerste stap als je je stem en je muzikaliteit verder wilt ontwikkelen.
Voluit Zingen werkt in stappen.
Stap 1: Accepteer je eigen stem, ontspan tijdens het zingen en ontdek, hoe vol en warm je klank kan worden, als je alle klankruimtes in je opent. Deze basis van zingen kun je leren in individuele lessen, maar ook bij MantraZingen of bij The Sista’s of het Iedereen-kan-Zingen Inloopkoor.
Stap 2: Ga creatief aan de slag met je stem en ontwikkel je muzikaliteit. Dat gebeurd steeds dan, als je de ruimte neemt om af te wijken van het originele lied. Ook dit is erg leuk om met een groep samen te doen, want je daagt elkaar uit, krijgt vaak positief feedback en je voelt dat je met je onzekerheid niet alleen bent.
Deze ruimte om creatief met liedjes om te gaan vind je in het MantraZingen. Dat is heel laagdrempelig. Maar wie meer uitdaging wil kan bij het Jazz&Soul-project zingen.
In de jazz is het meer dan bij iedere andere muziek gebruikelijk om te freewheeleren, om met het lied te spelen, je eigen versie ervan te maken. Daarom vind je ook van de meeste jazz-standards een heleboel verschillende versie op het internet. Dat is weer heel inspirerend om eens een eigen versie uit te proberen. Jazz-liedjes zijn er in alle soorten en maten: van diepgelukkig en liefdevol tot pijnvol dramatisch. Soms zijn ze grappig en schijnbaar oppervlakkig en soms zit er een diepe wijsheid in verborgen.
Iedereen begrijpt een lied net iets anders. Als je je een lied eigen wilt maken moet je dus kijken, of er iets in het lied is wat je herkent. Dan kom je in contact met het lied en kun je je eigen versie ervan gaan zingen. Waar de één een grap herkent, vind een ander dat het serieus bedoelt is. Dat heeft te maken, met wat je in je eigen leven al voor ervaringen hebt opgedaan.
Bijvoorbeeld in het lied: Someone to watch over me
Iedere 2e en 4e dinsdag van de maand “spelen” wij met jazz&soul-standards. Van tevoren is al bekend welke liedjes we gaan zingen zodat je ze thuis al kunt beluisteren.
Dit zangproject is een proces van ontdekken en uitproberen wat werkt. Voor iedereen die meedoet en ook voor mij als coach. Want iedereen komt zijn eigen “weerstanden” tegen. De één vind het juist heel fijn om ergens naartoe “gelokt” te worden, de ander heeft zoveel creativiteit uit zichzelf,
dat ie liever zijn eigen interpretatie wil doen.
Bedoeling is, dat in de lessen ruimte is voor de verschillende soorten zangers. Doel is, dat iedereen zich verder ontwikkelt in de zin van zich vrijer voelen om volgens zijn eigen behoeftes en lied te zingen, want zingen is een uitlaatklep en brengt je weer in balans. Iedereen heeft daar iets anders voor nodig.
Uitlaatkleppen zijn bedoeld om even het verstand los te laten en je energie te laten stromen en te uiten, zonder dat je bang bent, dat het niet aan de norm voldoet. En als dat lukt, dan kom je in de flow, in je eigen harmonie, dan kun je nieuwe bronnen van je muzikale intuïtie aanboren.
Dat is best wel een uitdaging, maar je komt er door zonder schaamte erop
los te zingen. Schenk de gedachtes dat je belachelijk klinkt, dat je voor schut staat, dat je een prutser bent géén gehoor en Zing gewoon door.
Lach over jezelf als je je belachelijk voelt, zie het als een uitdaging om jezelf voor schut te durven zetten, accepteer dat je één van de vele (leuke) prutsers op deze wereld bent en Zing gewoon door. Ontdek vervolgens, dat jezelf best goed aanvoelt wat goed klinkt en wat niet, maar dat je het (nog) niet kunt sturen. Zo creëer je vertrouwen in je eigen muzikaliteit. Dit vertrouwen zal steeds meer groeien hoe vaker je ontspannen bleef middenin het chaos.
En dán zo langzaam durf je creatief te worden, te spelen met je muzikaliteit.
Net als dat ook een kind al een mooie tekening kan maken, terwijl het maar een paar streepjes
zijn, kan ook een amateur-zanger een geweldig mooie jazz-standard zingen, ook al heeft hij er niet voor gestudeerd. Het gaat (volgens mij) in de jazz-zang niet om wilde improvisaties, maar om een lied zo te zingen, dat het helemaal “als gegoten” past bij de zanger.
De mooiste liedjes zijn vaak niet de meest ingewikkelde liedjes…..
Ik kan geen garantie geven, dat je binnen 5 lessen al je weg in het muzikale chaos/ in de duizenden
muzikale mogelijkheden gevonden hebt. Afhankelijk van jou als persoon zal het korter of langer gaan duren.
Maar je maakt kennis met je muzikaliteit en hoe jou muzikaliteit werkt. Je ontdekt waarschijnlijk dat het nuttig is om de leiding over jou zingen aan iets anders dan je brein over te dragen.
Je intuïtie. Muzikaliteit en intuïtie gaan behoorlijk samen, want allebei vertrouwen er zonder twijfel op, dat jou keus de juiste was en dat er eigenlijk niets heel ergs kan gebeuren.
Op je intuïtie/muzikaliteit vertrouwen heeft met lef te maken, het is een sprong in onbekende wateren. Hoe vaker je het doet, hoe leuker je het vind.
Dus, kom Jazzen, iedere 2e en 4e dinsdag van de maand van 20 tot 22u op de Zangwerkplaats Enschede.
You must be logged in to post a comment.